REUNIUNE POLONIA

Film prezentare elevi


Obiecte de arta (Retete)


Film prezentare Romania


Fotografii Romania







16 Octombrie 2014 - Activitate „Traditii culinare in tarile U.E”

      Joi, 16 octombrie 2014 , cu ocazia Zilei Mondiale a Alimentaţiei a avut loc activitatea  „Traditii culinare in tarile U.E. „ din cadrul proiectului multilateral Comenius „Tradition, diversity and acceptance”. Activitatea a avut doua parti .
In prima parte elevii liceului  nostru au fost informaţi în legatură cu importanţa deprinderii unei alimentaţii sanătoase şi a unui stil de viată echilibrat prin cultivarea obiceiurilor si atitudinilor alimentare sanatoase. Cu aceasta ocazie s-a prezentat o sceneta avand ca tema alimentatiei sanatoase si promovarea unui stil de viata sanatos .
     In partea a doua, clasele cu profil alimentatie publica IX A, X A, XI A si XII A au  realizat prezentari PPT cuprinzand preparate traditionale specifice tarilor implicate in cadrul proiectului Comenius al scolii noastre. La aceasta activitate ne-am bucurat de prezenta elevilor de la Scoala  Gimnaziala din Coroieni .
Masi apoi, activitatea a continuat cu o expozitie de preparate culinare realizata de elevii claselor de profil., urmata de degustarea preparatelor. Elevii nostri au fost indrumati de prof. Filip Cristina si ms. Gal Maria.

In final toti participantii au fost felicitati si  recompensati cu diplome de participare.

Reuniunea de proiect din Opatow - Polonia

15- 19 octombrie 2014 - Reuniunea de proiect din Opatow -  Polonia

În cadrul proiectului multilateral Comenius “Tradition, diversity and acceptance”, intre 15-19 octombrie s-a desfăşurat cea de a 4-a mobilitate, în oraşul Opatow din Polonia.
La acest proiect au participat, alături de Liceul Tehnologic „Someş” Dej, alte cinci instituţii de învăţămant din Spania, Italia, Finlanda, Cipru si Polonia.

Grupul delegaţiei dejene a fost constituit din 14 persoane, respectiv zece elevi: Camaras Marius Aurelian, Laszlo Eriko, Petrus Claudia Maria, Putureanu Denisa Larisa, Talpa Daria Sanda, Pop Mihaela Alexandra, Cosma Adrian Ionut, Meder Robert, Augustin Andrei, Sekely Arnold si patru profesori: Pop Mihaela, Toma Liliana – Dana, Prodan Sergiu – Mihai, Turi Vasile – Tiberiu.
Programul mobilităţii din Opatow a cuprins o serie de activităţi şi vizite tematice, structurate după un program diversificat şi antrenant, care a permis tuturor participanţilor să exprime în mod creativ aspecte privind limba, cultura şi tradiţiile ţării căreia îi aparţin.

Deschiderea oficială a mobilităţii i-a revenit directorului şcolii poloneze, Ryszard Wosik, iar activităţile au fost grupate pe două două secţiuni, prima (jocuri de încălzire) fiind concepută de către delegaţia română. 

Activităţile au continuat cu proiectarea filmelor tematice, conţinînd aspecte specifice fiecărei ţări participante.
 Următorul punct al programului a fost „atelierul de dans” şi, spre deliciul tuturor, dejeanul Marius Cămăraş a impresionat asistenţa cu un dans fecioresc someşean.


O altă activitate a proiectului a constat în prezentarea de către elevi a cate cinci fotografii reprezentative pentru ţara lor, precum şi trei obiecte de artă tradiţională, explicînd modul în care au fost realizate acestea. Delegaţia română a prezentat un chimir, un chelim şi pîine tradiţională românească



După prezentările făcute a avut loc înmînarea diplomelor de participare pentru elevi şi profesori.

   Cu prilejul deplasării în Polonia, delegaţia dejeană a avut ocazia să cunoască, de asemenea, aspecte ale culturii şi istoriei locale prin vizitarea obiectivelor turistice din orasul Opatow si din impejurimi, respective a Mănăstirii Bernandine, a Bisericii Collegiate,  a aleii subterane, a castelului Ujazd şi a oraşului Cracovia.
Următoarea reuniune de proiect va avea loc în Cipru, la sfîrşitul lunii ianuarie 2015.


Pregatirea materialelor pentru Reuniunea din Polonia

Cel de-al doilea an al proiectului Comenius din scoala noastra a debutat cu pregatirea materialelor pentru Reuniunea de proiect din Opatow, Polonia.
Pentru aceasta reuniune au fost realizate cinci postere, trei obiecte / produse de arta, cinci jocuri/activitati de incalzire si socializare in limba engleza, o prezentare video despre Romania, precum si scurte filmulete de prezentare a elevilor participanti la mobilitate.
De o importanta majora a fost selectarea celor 5 fotografii reprezentative din tara noastra, care urmau sa fie expuse in cadrul unei expozitii in timpul calatoriei de la castelul din Ujazd, din apropierea orasului Opatow, fotografii care includ si o descriere a imaginii prezentate.
Tinerii nostri au avut posibilitatea sa isi exprime prin imagini reprezentative caracterul specific zonal si national si sa isi promoveze identitatea nationala la nivel european.
Astfel s-au optat pentru:
·         Castelul Peles
·         Pestera Ursilor
·         Delta Dunarii
·         Cimitirul de la Sapanta
·         Cascada Bigar
In ceea ce privesc obiectele/produsele de arta elevii si profesorii au ales sa evidentieze traditiile si cultura locala prin:
·         painea de casa cu sare
·         chimir
·         chelim.
Activitatile de socializare si de incalzire, jocurile de spargere a gheţii au cuprins o serie de activităţi activ-participative care au ca scop realizarea unui climat relaxant şi reconfortant în vederea desfăşurării activităţi ulterioare, dar au şi rolul de încurajare a participanţilor în a interacţiona şi în a se cunoaşte reciproc în contexte neobişnuite, cum ar fi acesta al unei mobilitati Comenius. Activitatile alese au fost: “The four corners”, “Drawings”, “What can you see”, “Continue the sentence” si “Miming”.
            Elevii si-au realizat scurte filmulete de auto-prezentare pentru a scoate in relief viata de zi cu zi a unui tanar din Romania.
          Materialul video despre Romania  cuprinde imagini din tara noastra prezentand cele mai importante orase ale tarii.
          GeografiaRomaniei surprinde prezentarea  muntilor,  Transfagarasanul,  lacuri  si  cascade, Dunarea si Marea Neagra. Sunt cuprinse arhitectura medievala si manastirile. Traditiile si spiritualitatea Romaniei sunt prezentate prin confectionarea obiectelor de artizanat. Capitolul final prezinta emblematice figuri ale culturii romanesti, recunoscute la nivel european si mondial. Produsul  video a fost realizat din imagini si materiale video de pe internet si din arhivele personale ale elevilor si profesorilor. El poate fi vizionat pe adresa:  https://www.youtube.com/watch?v=ydBRNi7a068-


CONCURS DE TESTARE A CUNOSTINTELOR LINGVISTICE SI DIGITALE - JOCUL DIGITAL



Odata cu derularea proiectului multilateral Comenius “Tradition, diversity and acceptance”, in luna septembrie 2013, tara coordonatoare Cipru avand ajutorul Universitatii din Nicosia a realizat un joc digital, pe niveluri, ce curprinde informatii generale sau lingvistice despre fiecare tara. Jocul a fost realizat cu scopul testarii competentelor lingvistice si digitale.
Acest joc a fost prezentat pentru prima data elevilor si profesorilor odata cu cea de-a doua mobilitate care a avut loc in Verona, Italia, in luna ianuarie, urmand ca mai apoi fiecare tara participanta la proiect sa-l promoveze in cadrul scolilor.
Odata ajunsi in tara, incepand cu luna martie, elevii nostri au avut ocazia sa se familiarizeze, sa joace de mai multe ori acest joc, atat in cadrul orelor de informatica cat si in cadrul orelor de limba engleza.
Trebuie mentionat faptul ca jocul a fost jucat si acasa de catre elevi implicati in proiectul Comenius, fiind foarte incantati de ideea jocului si s-a observat o anumita dorita de competitie intre elevi in ceea ce priveste jocul digital.
Pentru pregatirea elevilor in vederea celei de-a patra mobilitati ce va avea loc in Opatow, Polonia, elevii au venit cu ideea de a organiza un concurs ce presupune jucarea jocului si obtinerea unui punctaj cat mai mare intr-un timp cat mai scurt.
Astfel acest concurs a fost organizat in doua etape (pentru ca asa a permis orarul elevilor scolii noastre). In prima etapa, au participat 12 elevi din clasele X - XI iar in ce-a de-a doua etapa au participat elevii claselor a IX a.
S-au jucat doua tipuri de joc: Matching (Poland) unde elevii au avut de potrivit cuvinte si formule de salut sau expresii uzuale din limba poloneza cu limba engleza ( am ales Polonia pentru ca este tara gazda a urmatoarei mobilitati ) si Who Knows care presupune alegerea raspunsului corect la intrebari de cultura generala privind toate tarile participante in proiect: Cipru, Finlanda, Italia, Polonia, Romania, Spania. S-a observat spiritul de competitivitate intre elevi, fiecare dorind sa realizeze un punctaj cat mai mare intr-un timp cat mai scurt.

Activitatea a fost apreciata de elevi iar rezulatele fiecaruia alaturi de rezultatele altor activitati vor contribui la punctajul final al fiecarui elev si in functie de acest punctaj si alte conditii, elevii vor fi selectati pentru formarea grupului ce va participa la intalnirea din Polonia. 



Impanatul boului

         In ziua de Rusalii, in fiecare an , un obicei stravechi, unic in tara, este reconstituit pentru clujeni. Este vorba de “impanatul boului” sau “instrutatul boului”, traditie specifica solstitiului de vara, ce se mai pastreaza doar in cateva sate transilvanene.
          In satul Manastirea, in apropiere de Dej, a avut loc si in anul acesta, “impanatul boului”, eveniment la care au participat si elevi ai scolii noastre in special cei care locuiesc in acea zona. Acest obicei consta in impodobirea cu flori a unui bou care urmeaza sa fie prins de fete imbracate in costum popular si cu coronite de flori pe cap, pentru a avea noroc, sanatate si multa dragoste pe durata intregului an.

         Evenimentul acesta unic, aduna multi oameni dornici dar si curiosi, de a pastra aceasta traditie straveche, mostenire inegalabila a judetului Cluj.



Sursa foto: net

Emisiune Radio Fir

            In data de 3 Iunie 2014 o parte din elevii ce formeaza echipa de proiect insotiti de coordonatoarea proiectului prof. Alice Solomean au fost invitatii d-nei Ioana Jeler  in cadrul unei emisiuni radiofonice  “Cu cartile pe fata” a postului local Radio Fir.
          Cu aceasta ocazie s-au prezentat date despre parcursul proiectului “Tradition, diversity and acceptance”, dar si despre activitatile derulate si evidentiate pe durata primului an de parteneriat.

          Tot in cadrul acestei emisiuni, elevii au fost invitati sa-si exprime parerile si impresiile despre activitatile din cadrul proiectului, reuniunile la care au participat, dar si expectantele cu privire la finalitatile proiectului.




.

.