Activitate de comemorare a 70 de ani de la deportarea evreilor din Dej

           La sfarsitul lunii mai, in baza acordului de parteneriat semnat cu Comunitatea Evreilor din Dej, membrii grupului Comenius insotiti de coordonatorul proiectului prof. Alice Solomean si d-na dir. Maria Mircea, au participat la o actiune organizata la nivel municipal, prilejuita de comemorarea a 70 de ani de la deportarea evreilor din Dej in lagarele naziste, in perioada mai- iunie 1944.
          Evenimentul de comemorare a debutat cu o ceremonie religioasa in padurea Bungar, cand un supravietuitor al Holocaustului in varsta de 85 de ani, si-a marturisit experienta uluitoare pe care a trait-o in momentul deportarilor. Dansul a povestit prin ce a trecut in perioada deportarii: „La varsta de 16 ani am fost deportat. Am fost despartit ,la sosirea mea in lagarul de concentrare, de parintii mei. Aceea a fost ultima data cand i-am vazut”. „Am trecut prin lucruri inimaginabile si va spun aceste lucruri ca sa nu mai fie repetate de umanitate. In momentul in care ne-au ales pentru munca in lagar, multi dintre cei aflati acolo cu precadere bolnavii si batranii au fost gazati in camere de gazare. Scapau doar cei ce aveau ochi albastri si par blond pentru ca acesta era idealul nazist. Cand am scapat din lagar am avut 21 de kg. Lucrurile petrecute acolo nu se pot spune”, a povestit el cu emotie.

          Activitatile au continuat cu dezvelirea unei placi comemorative amplasate pe fatada statiei CFR. Dej, urmata de depunerea de coroane de flori la Monumentul Deportatilor din Piata Stefan cel Mare si de dezbaterile pe tema deportarii desfasurate in Sinagoga Evreiasca din Dej. 



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

.

.