Pregatirea materialelor pentru Reuniunea din Polonia

Cel de-al doilea an al proiectului Comenius din scoala noastra a debutat cu pregatirea materialelor pentru Reuniunea de proiect din Opatow, Polonia.
Pentru aceasta reuniune au fost realizate cinci postere, trei obiecte / produse de arta, cinci jocuri/activitati de incalzire si socializare in limba engleza, o prezentare video despre Romania, precum si scurte filmulete de prezentare a elevilor participanti la mobilitate.
De o importanta majora a fost selectarea celor 5 fotografii reprezentative din tara noastra, care urmau sa fie expuse in cadrul unei expozitii in timpul calatoriei de la castelul din Ujazd, din apropierea orasului Opatow, fotografii care includ si o descriere a imaginii prezentate.
Tinerii nostri au avut posibilitatea sa isi exprime prin imagini reprezentative caracterul specific zonal si national si sa isi promoveze identitatea nationala la nivel european.
Astfel s-au optat pentru:
·         Castelul Peles
·         Pestera Ursilor
·         Delta Dunarii
·         Cimitirul de la Sapanta
·         Cascada Bigar
In ceea ce privesc obiectele/produsele de arta elevii si profesorii au ales sa evidentieze traditiile si cultura locala prin:
·         painea de casa cu sare
·         chimir
·         chelim.
Activitatile de socializare si de incalzire, jocurile de spargere a gheţii au cuprins o serie de activităţi activ-participative care au ca scop realizarea unui climat relaxant şi reconfortant în vederea desfăşurării activităţi ulterioare, dar au şi rolul de încurajare a participanţilor în a interacţiona şi în a se cunoaşte reciproc în contexte neobişnuite, cum ar fi acesta al unei mobilitati Comenius. Activitatile alese au fost: “The four corners”, “Drawings”, “What can you see”, “Continue the sentence” si “Miming”.
            Elevii si-au realizat scurte filmulete de auto-prezentare pentru a scoate in relief viata de zi cu zi a unui tanar din Romania.
          Materialul video despre Romania  cuprinde imagini din tara noastra prezentand cele mai importante orase ale tarii.
          GeografiaRomaniei surprinde prezentarea  muntilor,  Transfagarasanul,  lacuri  si  cascade, Dunarea si Marea Neagra. Sunt cuprinse arhitectura medievala si manastirile. Traditiile si spiritualitatea Romaniei sunt prezentate prin confectionarea obiectelor de artizanat. Capitolul final prezinta emblematice figuri ale culturii romanesti, recunoscute la nivel european si mondial. Produsul  video a fost realizat din imagini si materiale video de pe internet si din arhivele personale ale elevilor si profesorilor. El poate fi vizionat pe adresa:  https://www.youtube.com/watch?v=ydBRNi7a068-


CONCURS DE TESTARE A CUNOSTINTELOR LINGVISTICE SI DIGITALE - JOCUL DIGITAL



Odata cu derularea proiectului multilateral Comenius “Tradition, diversity and acceptance”, in luna septembrie 2013, tara coordonatoare Cipru avand ajutorul Universitatii din Nicosia a realizat un joc digital, pe niveluri, ce curprinde informatii generale sau lingvistice despre fiecare tara. Jocul a fost realizat cu scopul testarii competentelor lingvistice si digitale.
Acest joc a fost prezentat pentru prima data elevilor si profesorilor odata cu cea de-a doua mobilitate care a avut loc in Verona, Italia, in luna ianuarie, urmand ca mai apoi fiecare tara participanta la proiect sa-l promoveze in cadrul scolilor.
Odata ajunsi in tara, incepand cu luna martie, elevii nostri au avut ocazia sa se familiarizeze, sa joace de mai multe ori acest joc, atat in cadrul orelor de informatica cat si in cadrul orelor de limba engleza.
Trebuie mentionat faptul ca jocul a fost jucat si acasa de catre elevi implicati in proiectul Comenius, fiind foarte incantati de ideea jocului si s-a observat o anumita dorita de competitie intre elevi in ceea ce priveste jocul digital.
Pentru pregatirea elevilor in vederea celei de-a patra mobilitati ce va avea loc in Opatow, Polonia, elevii au venit cu ideea de a organiza un concurs ce presupune jucarea jocului si obtinerea unui punctaj cat mai mare intr-un timp cat mai scurt.
Astfel acest concurs a fost organizat in doua etape (pentru ca asa a permis orarul elevilor scolii noastre). In prima etapa, au participat 12 elevi din clasele X - XI iar in ce-a de-a doua etapa au participat elevii claselor a IX a.
S-au jucat doua tipuri de joc: Matching (Poland) unde elevii au avut de potrivit cuvinte si formule de salut sau expresii uzuale din limba poloneza cu limba engleza ( am ales Polonia pentru ca este tara gazda a urmatoarei mobilitati ) si Who Knows care presupune alegerea raspunsului corect la intrebari de cultura generala privind toate tarile participante in proiect: Cipru, Finlanda, Italia, Polonia, Romania, Spania. S-a observat spiritul de competitivitate intre elevi, fiecare dorind sa realizeze un punctaj cat mai mare intr-un timp cat mai scurt.

Activitatea a fost apreciata de elevi iar rezulatele fiecaruia alaturi de rezultatele altor activitati vor contribui la punctajul final al fiecarui elev si in functie de acest punctaj si alte conditii, elevii vor fi selectati pentru formarea grupului ce va participa la intalnirea din Polonia. 



Impanatul boului

         In ziua de Rusalii, in fiecare an , un obicei stravechi, unic in tara, este reconstituit pentru clujeni. Este vorba de “impanatul boului” sau “instrutatul boului”, traditie specifica solstitiului de vara, ce se mai pastreaza doar in cateva sate transilvanene.
          In satul Manastirea, in apropiere de Dej, a avut loc si in anul acesta, “impanatul boului”, eveniment la care au participat si elevi ai scolii noastre in special cei care locuiesc in acea zona. Acest obicei consta in impodobirea cu flori a unui bou care urmeaza sa fie prins de fete imbracate in costum popular si cu coronite de flori pe cap, pentru a avea noroc, sanatate si multa dragoste pe durata intregului an.

         Evenimentul acesta unic, aduna multi oameni dornici dar si curiosi, de a pastra aceasta traditie straveche, mostenire inegalabila a judetului Cluj.



Sursa foto: net

Emisiune Radio Fir

            In data de 3 Iunie 2014 o parte din elevii ce formeaza echipa de proiect insotiti de coordonatoarea proiectului prof. Alice Solomean au fost invitatii d-nei Ioana Jeler  in cadrul unei emisiuni radiofonice  “Cu cartile pe fata” a postului local Radio Fir.
          Cu aceasta ocazie s-au prezentat date despre parcursul proiectului “Tradition, diversity and acceptance”, dar si despre activitatile derulate si evidentiate pe durata primului an de parteneriat.

          Tot in cadrul acestei emisiuni, elevii au fost invitati sa-si exprime parerile si impresiile despre activitatile din cadrul proiectului, reuniunile la care au participat, dar si expectantele cu privire la finalitatile proiectului.




Activitate de comemorare a 70 de ani de la deportarea evreilor din Dej

           La sfarsitul lunii mai, in baza acordului de parteneriat semnat cu Comunitatea Evreilor din Dej, membrii grupului Comenius insotiti de coordonatorul proiectului prof. Alice Solomean si d-na dir. Maria Mircea, au participat la o actiune organizata la nivel municipal, prilejuita de comemorarea a 70 de ani de la deportarea evreilor din Dej in lagarele naziste, in perioada mai- iunie 1944.
          Evenimentul de comemorare a debutat cu o ceremonie religioasa in padurea Bungar, cand un supravietuitor al Holocaustului in varsta de 85 de ani, si-a marturisit experienta uluitoare pe care a trait-o in momentul deportarilor. Dansul a povestit prin ce a trecut in perioada deportarii: „La varsta de 16 ani am fost deportat. Am fost despartit ,la sosirea mea in lagarul de concentrare, de parintii mei. Aceea a fost ultima data cand i-am vazut”. „Am trecut prin lucruri inimaginabile si va spun aceste lucruri ca sa nu mai fie repetate de umanitate. In momentul in care ne-au ales pentru munca in lagar, multi dintre cei aflati acolo cu precadere bolnavii si batranii au fost gazati in camere de gazare. Scapau doar cei ce aveau ochi albastri si par blond pentru ca acesta era idealul nazist. Cand am scapat din lagar am avut 21 de kg. Lucrurile petrecute acolo nu se pot spune”, a povestit el cu emotie.

          Activitatile au continuat cu dezvelirea unei placi comemorative amplasate pe fatada statiei CFR. Dej, urmata de depunerea de coroane de flori la Monumentul Deportatilor din Piata Stefan cel Mare si de dezbaterile pe tema deportarii desfasurate in Sinagoga Evreiasca din Dej. 



CONCURS DE CULTURA GENERALA IN LIMBA ENGLEZA “POLAND”

        

     Curiozitatea elevilor legată de tradiţia şi modernitatea culturii şi civilizaţiei Poloniei s-a concretizat prin concursul de cultură generală în limba engleză “Poland”, în data de 15 mai 2014.
          Acest concurs are ca scop să îi ajute pe elevi învăţarea limbii engleze într-un context în care elevii nu sunt constrânşi de notare, alegând să facă parte din aceste activităţi şi pe care le consideră singuri benefice. În toate aceste activităţi ei au ocazia să se remarce, să aibă iniţiative, să creeze şi să fie responsabili pentru propriile opinii şi decizii.
            În perioada premergătoare concursului, elevii au fost antrenaţi în activităţi de colectare şi sistematizare a  informaţiilor despre Polonia ce s-au concretizat  prin PPT-uri,  eseuri tematice  şi realizarea unei hărţi.
          Concursul a început prin vizionarea unei prezentări Power Point despre cultura şi civilizaţia Poloniei ce a dus la diferite discuţii referitoare la acest subiect, apoi elevii au completat un rebus şi un test cu privire la geografia, istoria şi cultura Poloniei.
          Un alt punct al concursului a constat în prezentarea unor eseuri de către elevi cu urmatoarele teme: ”Tradiţii din Polonia”, “Trasee turistice din Polonia” şi “Personalităţi ale Poloniei”.
          În ultima parte a concursului elevii au avut ocazia să îşi exprime propria opinie despre Polonia şi, respective, a motivului pentru care doresc să participe la mobilitatea din Opatow, încercând să convingă comisia ca ei sunt cei mai potriviţi pentru aceasta.           


          Punctajul obţinut în urma concursului (realizat prin completarea rebusului,a testului grilă şi prin prezentarea eseurilor şi a propriei opinii cu privire la Polonia) reprezintă un criteriu de selecţie pentru mobilitatea din Polonia.



Interpretare chestionar parinti dupa mobilitatea din Romania

Chestionar de apreciere a activitatii dupa mobilitatea din Romania din cadrul proiectului
 “Tradition, diversity and acceptance”
A fost aplicat unui numar de 51 de parinti
Nr. crt.
ÎNTREBAREA
INTERPRETARE
1.
Identificati trei activitati importante din cadrul mobilitatii din Romania
-vizitarea orasului  - 88.23%
-spectacolul realizat de elevi - 47.05%
- dansurile traditionale – 33.33%
- pictarea icoanei – 11.76%
-cina traditionala – 13.72%
- concursul de cultura generala – 11.76%
-prezentarea posterelor personale – 21.56%
2.
Noteaza cel putin trei avantaje ale activitatilor din cadrul reuniunii din Romania

- Invatarea lb engleze prin comunicare si socializare – 45.09%
-interactiunea cu elevii straini – 50.98%
-largirea orizontului cultural – 50.98%
-schimb de experienta – 29.41%
-dezvoltarea atitudinii de respect fata de cei din alta tara – 45.09%
-non raspuns – 1.96%
3.
Exista dezavantaje in cadrul mobilitatii din Romania?Daca da, care ar fi acestea?
Da
Nu
1.96%
98.03%



-neincrederea unora fata de altii
4.
Precizati calitatea produselor realizate de catre elevii scolii noastre in cadrul mobilitatii din Romania
Excelenta
Foarte
buna
Buna
Slaba
Foarte
slaba
56.86%
37.25%
5.88%
-
-
5.
Precizeaza in ce masura au fost atinse obiectivele din cadrul reuniunii din Romania

Foarte
mare
Mare
Mica
54.90%
45.09%
-
6.
Ce v-a impresionat in mod deosebit la aceasta reuniune?
-vizitarea Bisericilor si a Salinei Ocna Dej – 9.80%
- spectacolul – 41.17%
-diversitatea programului – 21.56%
-totul – 7.84%
-modul de implicare a profesorilor si elevilor- 29.41%
-cina festiva – 5.88%
-non raspuns – 1.96%
7.
Ati fost implicati in cadrul activitatilor din Romania?Daca da, in ce fel?
Da
Nu
25.49%
74.50


-in realizarea cinei traditionale



INTERPRETARE CHESTIONAR:

·         Repondentii au evidentiat ca principalele  activitati din cadrul mobilitatii din Romania au fost acelea de vizitare a orasului cu obiectivele mai importante, activitatile de prezentare a traditiilor locale(work-shop-ul cu dansuri traditionale, spectacolul realizat de levii scolii noastre precum si cina traditional la realizarea careia au contribuit parintii elevilor, elvii si profesorii deopotriva), ceea ce denota important ape care parintii o acorda traditiilor locale pentru identificarea lor ca cetateni romani intr-o Europa unita

·         Principalele avantaje ale mobilitatii reliefate in raspunsurile repondentilor sunt in concordant cu obiectivele generale ale proiectului, toate ducand la o dezvoltare personal a elevilor prin cooperarea cu colegii lor straini prin schimbul intercultural

·         Nu s-au evidentiat aspecte negative (dezavantaje) in desfasurarea mobilitatii din Romania, ceea ce denota ca acesta mobilitate a fost una foarte reusita

·         In urma feed-back-ului primit de la parinti rezulta ca obiectivele mobilitatii au fost atinse intr-o mare si foarte mare masura, aprecierile vizavi de activitatile desfasurate fiind unele foarte bune

·         S-a evidentiat ca aspect remarcabil, modul de implicare și de colaborare a elevilor, parintilor si profesorilor in desfasurarea activitatilor propuse, ca reper ramane spectacolul traditional popular sustinut de elevii scolii noastre in cinstea oaspetilor straini

.

.